Proč je všude tolik obchodů s oblečením
Existuje hodně obchodů, které prodávají oblečení. A často vidíte více konkurenčních obchodů vedle sebe. Všechny vypadají podobně, všechny se předhánějí ve slevách. Tady máte 40, 50, ale i 70 % slevu! Jak je možné, že ty méně úspěšné nezkrachují?
Důvod je jeden, a velmi prostý: nízké náklady. Firmy platí za jejich výrobu opravdu málo peněz – většina je vyrobena v zemích třetího světa, kde mzdy ani lidská práva nejsou právě nejlepší. Tím se opravdu sníží výrobní cena.
Nízké náklady jsou také to, co umožňuje těmto obchodům dávat na své zboží velké slevy. I když je třeba 60 %, stále je cena mnohem vyšší než to, co obchod za výrobu zaplatil. Je to však velké lákadlo na zákazníky, a tak není divu, že mnoho těchto obchodů má prakticky permanentní slevy.
Dalším bodem, který umožňuje oděvnímu průmyslu být tak úspěšný, je reklama. Ta však nepropaguje jednotlivé kusy oblečení, ale značku. A o tu jde především. Je jedno, jestli si koupíte mikinu nebo tričko, důležité je, že značkové.
A značka je to, co si především zákazníci u oděvů platí. Díky reklamě jsou přesvědčeni, že mít značkové oblečení je něco speciálního, že je to staví do jakési privilegované vrstvy. Tomu paradoxně napomáhá i vyšší cena, neboť jim dává přesvědčení, že „oni si to mohli na rozdíl od ostatních dovolit“.
Dalším faktorem jsou roční období. Každé samozřejmě vyžaduje jiné oblékání – v zimě nepůjdeme ven v krátkém nátělníku a v létě se nebudeme opalovat v těžké bundě. A mnoho lidí nosí své oblečení pouze jednu sezónu, ať už z toho důvodu, že vyšlo z módy, nebo proto že se nošením poškodilo. Je proto nutné šatník obnovit.
Dále je potřeba občas koupit oblečení pro zvláštní příležitosti – svatby, promoce, důležitá obchodní jednání. To vše jsou samozřejmě obchodníci ochotni poskytnout. Není náhodou, že právě tento typ bývá nejdražší – prodejci moc dobře vědí, že právě zde nechceme šetřit. Proto také dávají slevy pouze na běžné typy oděvů.
Je to právě kombinace těchto faktorů – nízkých nákladů, vysoké ceny, pravidelné obměny a propagace značek, co dovoluje těmto obchodům prosperovat. Jeden si však říká, zda ta nášivka opravdu za tu cenu stojí a zda opravdu potřebujeme nové ošacení každý rok.